Az elmúlt hetekben egy maláj repülőszerencsétlenség és a gép
megmagyarázhatatlan eltünése rendszeresen címlapokon tartotta az esetet.
Miközben a mai napig nem lehet tudni mi történt pontosan és egyáltalán hol
zuhanhatott le a Maláj Légitársaság repülője, feltételezhető, hogy sok ilyen esethez hasonlóan az előre nem látható körülményeken túl kisebb-nagyobb emberi
mulasztások és hibák is közrejátszottak a tragédia bekövetkezésében.
A pontosság átka
Jacob Veldhuyzen Van Zanten a KLM legjobb pilótája
volt, mi több a légitársaság biztonsági és oktatási szakembere is egyben. A
holland légitársaság Van Zanten fotójával hirdette biztonságos
szolgáltatásait. Van Zanten egy KLM
Boeing 747-es géppel 1977 március 27-én Amszterdamból Gran Canariára tartott
248 utassal és személyzettel a fedélzeten. Felszállásuk után kapták a hírt,
hogy spanyol terroristák robbantást hajtottak végre Gran Canaria repülőterén és
újabb robbantás veszélyéről értesültek a spanyol hatóságok, ezért minden
ide tartó repülőt, így a KLM járatot is a közeli Tenerife repülőterére irányítottak
át.
![]() |
A KLM Van Zantennel hirdette magát a pontosságot hangsúlyozva |
A Kanári szigetek kisebb tagja, Tenerife Los Rodeos (ma
Tenerife Északi) repülőtere nem volt felkészülve nagyobb repülőgépek tömeges
fogadására, ráadásul ahogy a nap telt az időjárás is romlani kezdett, így mire
a repülők folytathatták volna útjukat az időközben átvizsgált és biztonságosnak
talált Gran Canaria repülőtérre, egyre sűrűbb köd szállt le Tenerifére.
Van Zanten precíz ember volt, nem szerette a késést és jól
ismerve az ilyen helyzeteket tudta, hogy a késés súlyos költségeket
jelenthetett volna munkáltatójának, a KLM-nek, ezért mindent megtett, hogy
minél jobban kihasználja az időt és minél előbb felszállhasson. Mivel Gran
Canaria elérése után Amszterdamba indult volna vissza, azt gondolta, hogy a Tenerifén
elvesztett időt részben azzal kompenzálhatja, ha megtankolja gépét, hogy ezzel
ne menjen el az idő visszaindulás előtt. Emiatt viszont mire kész lett a
tankolással a köd megvastagodott és nem kapott felszállási engedélyt. Mikor a
köd oszladozni kezdett a tenerifei torony a KLM és egy szintén Boeing 747-es Pan
Am gépnek engedélyt adott, hogy elhagyják parkolóhelyüket és induljanak a
kifutópályára. Először a KLM ment végig a felszálló pályának az indulási
végéhez, majd a Pan Am gép indult, amelynek a C3 kijáratnál kellett volna
elhagyni a felszállópályát ezzel tisztává téve az utat a KLM gép számára.
A tenerifei reptér sematikus térképe és a két gép mozgása (Wikipedia) |
Miközben a Pan Am pilótái nem találták az egyébként
jelöletlen oldalsó kijáratok között a torony által számukra kijelölt hármas
számút, a KLM gép lejelentette, hogy felszálláshoz felkészült. A türelmetlen
Van Zanten utasította a másodpilótát, hogy kérje meg rádión a felszállási engedélyt. A
másodpilóta az engedély feltételezett megkapása után, de mint utólag kiderült a felszállásra szóló valós engedély nélkül
jelentette, hogy felszállásra készek. A torony válasza az volt, hogy „OK”, ami
nem a szabályzat szerinti, félreérthető válasz volt, Van Zanten mivel minél
előbb indulni akart félre is értette, noha a szintén a cockpitben tartózkodó
kollégájuk figyelmeztette, hogy még nem kaptak végső engedélyt a felszállásra. Van
Zanten teljes gázra kapcsolta a motorokat és elindult a felszállópályán. A
gépek egymást sem látták és a torony sem látta a kifutópályát. A rádió zavarai
miatt sem a torony, sem a KLM gép pilótái nem hallották, hogy a Pan Am azt
jelezte, még nem hagyta el a kifutópályát, mert nem találja a 3-as kijáratot.
Amikor már csak 100 méterre volt a kép repülőgép, akkor vették észre egymást. A Pan
Am gép éles kanyarral próbált lefordulni a fűre, Van Zanten pedig - bár még nem
volt elég sebessége - felrántotta a gép orrát, amely sikeresen el is ment a Pan
Am felett, de a gép alja középen eltalálta az amerikai gépet és mindkettő felrobbant. A KLM gép minden utasa és a személyzet, 248 fő, valamint a Pan Am
396 utasából és személyzetéből 335, azaz összesen 583 ember ember meghalt.
Miközben a torony munkatársai hibáztak, illetve zavarok
voltak a rádió adásvételnél, valamint a kaotikus helyzetet csak fokozta a köd a
tenerifei reptéren, Van Zanten felelősségének súlya nem kérdéses, viszont annál
meglepőbb egy minta pilóta esetében:
- - Sietsége megalapozatlan volt, hiszen a
kockázathoz képest, amit vállalt elhanyagolható volt az a költség és idő, amit
spórolt a légitársaságnak és az utasoknak.
- - Nem hallgatta meg kollégáit, akik óvatosságra
intették (A másodpilótának ilyen helyzetben mindent meg kell tennie, hogy
megakadályozza a tragédiát, amennyiben úgy itéli meg, hogy az első pilóta nem a
szabályokat vagy az elvárható gondosságot követve cselekszik.)
- - Ha nem tölti az időt tankolással, akkor még a
köd leszállta előtt elindulhatott volna más gépekhez hasonlóan.
- - Szintén a tankolás miatt nehezebb lett a gép és
valószínűleg ha ez a plusz súly nincs, akkor nem ütközik össze a Pan Am Boeingjével,
ráadásul a tele üzemanyagtank miatt a robbanás és tűz is sokkal súlyosabb volt, tovább rontva a túlélés esélyeit.
Vajon hogy követhetett el Van Zanten ilyen hibákat?
Hajlamosak vagyunk rövidtávú előnyökért jövőbeli nagyobb veszteségeket kockáztatni
Bár szerencsére az ilyen tragédiák viszonylag ritkák, az
emberi természet egyik alapvető jellemzőjére mutat rá az eset. Szinte észre
sem vesszük hányszor vállalunk nagy(obb) kockázatot kis(ebb) nyereségek elérése
érdekében. Vagy megfordítva sokszor nem teszünk meg kis rövidtávú
kénylemetlenséggel, lemondással járó lépéseket hosszútávú és nagyobb mérvű
előnyök elérése vagy bajok elkerülése érdekében. Minden nap van egy jó érvünk,
hogy miért ne mozogjunk, miért ne együnk kicsit kevesebbet és egészségesebbet,
halasztgatjuk a leszokást a dohányzásról és az italról, így telnek múlnak az
évek, majd egyszercsak jön egy súlyos betegségről szóló diagnózis, amelyben ha
nem is halunk meg, hosszantartó, fájdalmas és költséges, sokszor nem is teljes
gyógyulást eredményező beavatkozásokon kell átesnünk. Hasonlóan vagyunk a
takarékossággal is. Havi kisösszegű megtakarítással és ésszerű befektetésével
nyugdíjas éveink minőségileg jobbak lehetnek, miközben a havi összeg, amelyről a jövőnk érdekében lemondunk, fel sem tünne, mégis a társadalmak nagy része nem
takarít meg eleget.
Új hűtőládánk, plazma tévénk, vagy éppen tabletünk
beszerzése előtt hetekig járjuk a boltokat, vagy tájékozódunk az interneten,
hogy spóroljunk mondjuk tízezer forintot, ugyanakkor rövid gondolkodás után
aláírunk egy óriási kockázatokat hordozó többmilliós hitelszerződést, amelyről
a banktisztviselő vagy éppen a szomszédunk azt mondja, hogy nagyon előnyös.
Hasonlóan kötünk évekre szóló, és komoly kockázatokat rejtő befeketetési és
biztosítási kostrukciókat, anélkül, hogy tisztáznánk milyen kockázatokat és
potenciális hasznokat tartogat az számunkra.
Agyunk túlterhelt a sok információ és hatás miatt, sms,
email, facebook, telefon ... nem is csoda , ha kezdünk megőrülni, legszívesebben
időnként kikapcsolnánk, ami nagyon szerencsés lenne, relaxálás, jógázás, tai
chi vagy éppen egy nyugodt séta keretében. Ehelyett ezen, ún. kognitív
túlterheltség ellen úgy védekezünk, hogy agyunk analitikus rendszerét (már ha
egyáltalán használunk ilyet) kikapcsoljuk és gyors, ösztönös döntéseket hozunk.
A két rendszer működését és különbségeit Daniel Kahneman (közgazdasági) Nobel-díjas
pszichológus Gyors és lassú gondolkodás című, egyben életművét is összefoglaló
könyvében mutatja be. Az egyik rendszer analitikus, hosszas mérlegelés alapján
hoz döntéseket, de helyette gyakran az intuitívebb második rendszer működik,
amely kevésbé analitikus, nem (a valós) valószínűségekkel számol, durva
becslések, egyszerű mentális modellek, heurisztikák alapján dolgozik és erősen befolyásolja
pillanatnyi pszichikai állapotunk, az adott pillanatban uralkodó érzelmeink.
Emiatt gyakori, hogy rövidtávú kis nyereségekért, örömökért, vagy éppen
lemondások helyett az egyszerűbb utat választjuk, ami sokszor hosszú- vagy akár
már rövidebb távon is megbosszulja magát. Mint láttuk a világ egyik legnagyobb légitársaságának legjobb pilótája csupa jószándék által vezérelve közel 600 ember halálát okozó szerencsétlenség okozója lett így.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése