Tavaly volt éppen hatvan éve, hogy megjelent Norman Vincent
Peale The Power of Positive Thinking (A pozitív gondolkodás ereje) című könyve,
amely a kiadó szerint 5 millió példányban fogyott el és megjelenése után 186
hétig vezette a New York Times bestseller listáját. Peale metodista lelkészi
pályafutása mellett Smiley Blanton pszichiáterrel közösen vallási-pszichiátriai
klinikát nyitott, amelyben a munkamegosztás értelemszerű volt, mivel Peale-nek
teológiai képzettségén túl nem volt pszichiáteri képzettsége, illetve bármilyen
egészségügyi tapasztalata. Ettől függetlenül nagyon érdekelte a pszichológia és
az azzal kapcsolatos életviteli kérdések, természetesen vallásos keretek között.
Rádióműsora a The Art of Living (Az élet művészete) 1935-től 54 éven keresztül
ment, ezenkivül több szervezet alapítója és rendkivül termékeny szerző volt. A
The Power of Positive thinking messze a legolvasottabb könyve volt és sokat
segített abban, hogy közismertté vált az Egyesült Államokban és ez egyebek
mellett ellentmondásos politikai szerepvállalásra is ösztökélte.
A pozitív gondolkodás hódító útja
Könyve, függetlenül a személyiségét, filozófiáját és
politikai, valamint egyéb közéleti szerepvállalásait jellemző ellentmondásoktól
nyugodtan mondhatjuk iskolát, irányzatot teremtett, amely évtizedeken keresztül
uralta a tudományos és közéleti diskurzust, amelyet talán legközérthetőbben a
félig tele vagy félig üres pohár kettősségével szoktak jellemezni. Nem
véletlenül az utóbbi néhány évtizedben divatossá vált ezoterikus gondolkodás és
irodalom egyik központi eszméjévé vált a pozitív gondolkodás és annak a sikeres
életvitelre gyakorolt hatása. Tanfolyamok, magánéleti és üzleti kiadványok
ezrei jelentek meg erre az eszmeiségre alapozva, motivációs beszédek és
előadások, illetve előadók lepték el a konferenciákat, vállalati tréningeket,
tanfolyamokat. A pozitív gondolkodás tanát hirdetők, különösen ezoterikus
környezetben előszeretettel hivatkoztak a keleti filozófiák pozitív gondolkodást
megfogalmazó tanaira, noha ilyenek ebben a formában nem léteznek, de erre még
később visszatérünk.
Éld meg félelmeidet
Ugyanakkor az évek során egyre többen fogalmaztak meg
kételyeket a Peale-féle pozitív gondolkodás egyértelműségével szemben. A
legkiemelkedőbb, ezen szkeptikusabb tudósok közül Albert Ellis volt, a kognitív
pszichológia atyja. Ő azt hirdette, hogy fontos a pozitív gondolkodás, de ez
csak akkor lesz egyértelműen hasznos, ha a megcélzott siker elmaradása esetén
sem hagy csalódottságot, lemondást bennünk, hanem megtanuljuk elfogadni, hogy a
dolgok nem mindig sikerülnek, de ez nem baj. Módszere a racionális emotiv terápia (Rational Emotive Therapy – RET) több eszközt is használt azoknak az
önvesztő érzelmek leküzdésére, amelyek miatt egyrészt nehezen fogadjuk el a
sikertelenséget, illetve amelyek miatt ezt újra és újra reprodukáljuk. Egyik
központi problémáját, a szégyen és
félénkség okozta bátortalanságot nem a vakhit pozitivizmusával próbálta gyógyítani,
hanem igenis azzal, hogy éljük meg a félelmeinket, engedjük át magunkon ezt az
érzést, hogy megtapasztaljuk mennyire nem elviselhetetlen és ezáltal
megszüntethetjük ezzel kapcsolatos, a cselekvésünket paralizáló aggodalmunkat.
Megszüntetni a tehetetlenség érzését
Martin Seligman, szintén amerikai pszichológus alapvetően
hitt a pozitív gondolkodás erejében, de ugyanakkor nagyon foglalkoztatta, hogy
miért nem tudunk valamit véghezvinni, amire egyébként objektíve képesek vagyunk.
Ezt a tanult tehetetlenség (learned helplessness) elméletével magyarázta
nevezetesen azzal, hogy korábbi sikertelenségek hogyan kondicionálják újra és
újra azt, hogy valamit nem, vagy nem jól hajtunk végre, noha erre képesek
lennénk. Depresszióval kapcsolatos kutatásai során jutott arra az eredményre,
hogy a depresszió és ahhoz hasonló állapotok annak köszönhetően alakulnak ki,
hogy vélelmünk szerint, tehát nem a valóságban, nem vagyunk képesek
kontrollálni a helyzetet, amiben találjuk magunkat.
A legrosszabb forgatókönyv és a sztoikusok nyugalma
Az utóbbi években egyre több kutatás és kísérlet
foglalkozott azzal, hogy vajon hol rejlenek a pozitív gondolkodás erejének
határai, illetve az milyen pszichés károkat is okozhat. Már az ókori
sztoikusokat is izgatta az a kérdés, hogy hogyan lehet az embert felkészíteni
az elkerülhetetlen sikertelenségek, csalódások, illetve az ezekkel kapcsolatos
szorongás kezelésére. Általában véve hozzáállásuk az volt, hogy mindig
képzeljük el, próbáljuk megélni a szóba jöhető legrosszabb forgatókönyvet, így
szorongásunk megszünik, de legalábbis csökkenhet, illetve az ilyen forgatókönyv bekövetkezése messze nem
jelent , akkora pszichikai terhet. Seneca (az ifjabb) tanácsa az volt, hogyha
valaki vagyonának elvesztésétől szorong, akkor pár napig próbálja ki, hogy
milyen a pénztelenség, járjon igénytelen ruhákban, egyen egyszerű ételeket és
rá fog jönni, hogy amitől annyira retteg az nem is annyira elviselhetetlen. „Ha
el akarsz vetni minden gondot, képzeld, hogy mindaz, aminek bekövetkeztétől
félsz, mindenképp bekövetkezik, és bármi legyen az a rossz, mérlegeld magadban,
és becsüld fel félelmedet: belátod bizonyosan, hogy vagy nem nagy horderejű,
amitől félsz, vagy nem tart soká.” Azt persze nem tudjuk, hogy Néró császár
bizalmasaként és tanácsadójaként jelentős vagyont és hatalmat szerezve, vajon
mennyire képzelte maga elé, hogy a császár félve Seneca túlzott befolyásától, egy
napon arra kényszeríti, hogy mondjon le vagyonáról és ölje meg magát. Névleg a
pisoi összeesküvés okán hozta meg a despotikus császár az ítéletet, valójában nem valószínű, hogy
Seneca részt vett a konspirációban, az ítéletet – mondhatni – sztoikus nyugalommal
elfogadta.

Luca Giordano: Seneca
halála
A negatív gondolkodás pozitív ereje
Nos, a Seneca és a sztoikusok által hirdetett „negatív
gondolkodás” ereje úgy tünik újra kezd divatba jönni. Az utóbbi években több
kisérlet és kutatás vizsgálta, vajon mennyire vezet céljaival ellentétesen
negatív kimenetelekhez a pozitív gondolkodás, illetve mennyire járulhat hozzá a
sikereinkhez, vagy kudarcaink elkerüléséhez a negatív gondolkodás, a
legrosszabb forgatókönyvek elképzelése, átélése. A pozitív gondolkodás gyakran
vezet meggondolatlan, megalapozatlanul optimista, mondhatnánk gyermeiken naív
és emiatt kiszolgáltatott viselkedéshez és kudarcokhoz. Ráadásul mivel a kudarcok
ellentmondásban vannak a pozitív gondolkodás általunk vélt, illetve várt
eredményeivel ez további feszültséget okozhat és kondicionálhatja hasonló
helyzetben a megismétlődő sikertelenséget. A negatív gondolkodás
elővigyázatosabbá tesz és ugyanakkor jobban felkészít az elkerülhetetlen
kudarcokra is, anélkül, hogy ez bármilyen pszichózishoz vezetne.
Úgy tünik, hogy a pozitív gondolkodás divatját kezdi
felváltani a negatív gondolkodásé és egy évtizede megszületett ennek a régi-új iskolának is
az alapműve. Julie K Norem amerikai pszichológus 2002-ben jelentette meg a The
Positive Power of Negative Thinking (A negatív gondolkodás pozitív ereje) című
könyvét, amellyel párhuzamosan egyre több kutatás és publikáció foglalkozott a témával. Legutóbb pedig Oliver Burkeman "The Antidote:
Happiness for People Who Can't Stand Positive Thinking címmel publikált a
negatívnak mondott gondokolkodásról átfogó ismertetést. Norem szerint egyébként az amerikaiak egyharmada
alkalmazza a defenzív pesszimizmus elméletét, vagyis nagyjából a sztoikusok hozzáállását.
Ez azért érdekes eredmény, mert ha van társadalom, amelynek lételeme a pozitív
gondolkodás, akkor azt hiszem abban mindenki egyetértene, hogy ez az amerikai.
Az elviselhető veszteség
Saras Sarasvathy sikeres vállalkozókkal készített interjúk
alapján üzleti karrierjüket elemezve fogalmazta meg az „effectuation” elméletét,
amely értelmében nem üzleti terv és az alapján megfogalmazott célok szolgálják
a sikeres üzletemberek mentális kereteit, hanem a rendelkezésre álló eszközök
és források reális felmérése után készített lehetséges forgatókönyvek
áttekintése.[i] Ezen
belül kiemelt szerep jut az (még) elviselhető veszteség elvének (affordable loss
principle), melynek keretében nem az elérhető sikerre és eredményekre
koncentrálnak a vállalkozók, hanem a felmerülő veszteség nagyságára
sikertelenség esetén és ha ez elviselhetőnek tünik, akkor vágnak bele az
ügyletbe. A pénzügyi kockázatok elemzésének egyik legutóbbi újítása is ezen az
elven működik. A kockáztatott érték (value at risk) modellek azt becsülik meg,
hogy egy adott időpontban mekkora lehet egy pénzügyi vállalkozás, vagy
portfólió maximális vesztesége.
Egy gondolat erejéig visszatérve a keleti tanok és a nyugati
pszichológia kapcsolatára. Valóban a keleti vallások és filozófiák holisztikus
szemléletéből következően a gondolatoknak teremtő ereje van. A jó gondolatok jó
tetteket, a rossz gondolatok rossz tetteket szülhetnek. A placebo hatás kapcsán
írtam arról hosszabban, hogy a testünk és szellemünk öngyógyító vagy éppen
önpusztító mechanizmusai milyen fontosak a gyógyulásban, illetve betegségeink
kialakulásában, lefolyásában. Ezt bizonyítani csak a modern kor kísérletei
tudták, de már az ókori gondolkodók ráéreztek a gondolatok, érzelmek
önmegvalósító erejére. De egyet nem mondtak, hogy pusztán pozitív
gondolkodással minden akadály elhárul és minden megvalósíthatóvá válik. Tulajdonképpen
azt mondják a buddhisták és más ókori filozófiák is, hogy engedjük át magunkon
az érzéseinket jókat és rosszakat egyaránt, éljük meg azokat és mind az
érzéseink és mindaz, ami történik velünk, amit teszünk, szintén jót és rosszat,
azok mi magunk vagyunk. Szép példa erre Lincsi apát egyik reggeli beszélgetése egy fiatal szerzetessel, aki azt kérdezte az apáttól, hogy ki ő. Mire az apát kikérdezte
reggeli tevékenységeiről pontról-pontra és végül azt válaszolta a fiatal
szerzetesnek, hogy mindezek, amiket aznap reggel csinált ez ő maga.
Fiatal tibeti
buddhista szerzetes
[i] Saras D.
Sarasvathy: Causation and Effectuation: Toward a Theoretical Shift from
Economic Inevitability to Entrepreneurial Contingency (The Academy of
Management Review Vol. 26, No. 2 (Apr., 2001), pp. 243-263)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése